Page 9 - helavis sept.
P. 9
som ikke skal være forbundet med risiko, krevde 5
menneskeliv. Dernest går tankene mot hvordan en
lavrisikoaktivitet som det å ha bil som hobby, kjøre tur og
være sammen med likesinnede kunne få et så tragisk
utfall? Det skjer svært få ulykker der veterankjøretøy er
innblandet. Enda sjeldnere er det at menneskeliv tapt.
Så hva var årsakene til at det gikk så galt denne dagen?
Hva kan det norske bilhobbymiljøet lære av ulykken?
AMCAR har vært til stede i deler av undersøkelsen av
kjøretøyet. Vi har også sammen med LMK, vært blant
samtalepartnerne til SHT. Vi har vært med på å uttale
oss i relasjon til de funn som er gjort og rapportens
ordlyd. AMCAR stiller seg helt og fullt bak SHT’s rapport.
En ulykke oppstår sjelden med bakgrunn i bare en
årsak. Det er ofte sammensatte årsaker til en ulykke, og
enda mer sammensatt i relasjon til skadeomfanget. For
AMCAR er det viktig å påpeke at vår kompetanse og
kommentar av rapporten først og fremst fokuserer på det
tekniske ved kjøretøyet og bruken av det. Forhold
omkring vei- og veibane er også faktorer som påvirket
ulykken, spesielt utfallet. I likhet med at kjøretøytekniske
krav har utviklet seg siden den aktuelle bilen var bygget,
så har også tekniske krav til utforming av vei og
veiskuldre endret seg siden veien ble bygget. Man
bygger hverken vei eller biler på samme måte i dag som
man gjorde for 60 år siden. Det betyr ikke at det er utrygt
å ferdes med en gammel bil, eller kjøre på en gammel
vei. Det stiller derimot ekstra krav til varsomhet og
adferd/bruk av kjøretøy i spesielle tilfeller. Dette er
AMCAR opptatt av at bilhobbymiljøet skal være bevisst
på.