Page 12 - helavis sept.
P. 12

for våre medlemmer, eller de som har veteranbil for

               øvrig. Det er derimot et varsko om at vi som
               organisasjon og bevegelsen aldri må overse viktigheten

               av å stille funksjonskrav til våre biler og påse at de blir
               ivaretatt på en skikkelig måte. Hendelsen og utfallet av

               denne ulykken viser hva som kan skje dersom vi ikke
               minner oss selv og de rundt på at vi må ha gode rutiner

               på ettersyn av bilene.


               AMCARs vurdering av de funn som er gjort knyttet til

               vedlikehold av bremsene på den aktuelle bilen, er at de
               er så fremtredende, at få bileiere ville ha oversett

               dette.  Vår oppfatning er at når bileiere blir oppmerksom

               på slike feil, så parkeres bilen til feilen er utbedret.


               Noen av de feilene som SHT i sin rapport avdekker rundt

               manglende vedlikehold kan oppstå plutselig, men de kan
               også oppstå over tid. I dette tilfellet er AMCAR enige

               med SHT at feilen vært der over en periode. AMCAR er
               ikke i tvil om at en slik feil ville blitt avdekket ved en

               teknisk kontroll av kjøretøyet. Vi er derimot usikre på om

               feilen ville ha blitt av dekket ved en PKK, la oss si 22
               måneder før ulykken inntraff? Det hjelper lite med

               statlige kontroller hvis vurderingene på feil som oppstår
               mellom kontrolltidspunktene ikke adresseres på rett

               måte av bileier eller sjåfør. På ett punkt er vi derimot
               rimelig sikker på at en PKK ville ha avdekket problemer

               med bremsene, og det er når vi kommer til kokepunktet

               på bremsevæsken. Dersom det hadde vært et
               kontrollpunkt, ville en PKK ha avdekket feil «lang tid» i

               forveien.


               AMCAR er heller ikke i tvil om at sikkerhetsbelter i bil er

               en av de viktigste faktorene for å redusere omfanget av
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16