Page 11 - helavis sept.
P. 11

et høyt vanninnhold og lavt kokepunkt, noe som i dette

               tilfellet medførte redusert virkningsgrad i
               bremsesystemet. Bremsebånd bak var mangelfullt

               tilpasset trommelen, hvilket medvirket til redusert
               virkningsgrad på bremsene bak.



               Når AMCAR ser de funn som er gjort, levner det liten tvil
               om at ettersyn og service på gamle biler er viktig. Selv

               om hverken Norge, eller mange andre land, stiller
               statlige krav til oppfølging av teknisk tilstand for kjøretøy

               registrert før 1960 (PKK) – fratas ikke bileier ansvaret for
               selv å holde bilen i orden. Gamle biler er bygget for å

               vedlikeholdes. Bileier og/eller sjåfør skal påse og forsikre

               seg om at kjøretøyet er i bruks- og forskriftsmessig
               stand. Ingen statlig kontroll fratar en dette ansvaret.



               Derfor, når AMCAR leser; «det var klar utvendig
               fargeforskjell mellom bremsetrommelen på høyre forhjul

               og de andre bremsetromlene. SHT mener at dette
               indikerer at bremseproblemene på høyre forhjul har vært

               vedvarende over tid før ulykken og ikke oppstod på den

               aktuelle turen». Enn videre at «informasjon gitt til SHT
               sannsynliggjør at fører kjente til at det var tekniske

               problemer med bilens bremser. Det er imidlertid usikkert
               om fører var kjent med bremseproblemenes omfang og

               mulige konsekvenser av dette». kan vi legge til at når
               sjåfør visste om det var problemer med bremsene (noe

               som etter vår vurdering ville vært åpenbart ved en

               prøvekjøring) er det sannsynlig at bileier også visste om
               problemet med bremsene. Dette gjør oss triste og litt

               opprørte. Våre erfaringer både gjennom vår

               forsikringsordning, forsikringsbesiktigelse og
               tallmateriale fra Statens vegvesen gir oss ikke grunnlag

               for å si at et så mangelfullt vedlikehold er representativt
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16