Page 10 - helavis sept.
P. 10

Kort om ulykkes forløpet: SHT har hatt en utfordring i

               undersøkelsen rundt det å kunne gi en sikker
               beskrivelse av hendelsesforløpet før utforkjøringen. Ut

               fra enkeltfunn har man konkludert med at bilen ikke har
               hatt tilstrekkelig bremseeffekt som følge av mangelfullt

               vedlikehold av bremser. Veistrekningen ulykkesbilen
               kjørte de siste syv kilometerne frem til ulykkesstedet har

               en gjennomsnittlig helling på 9,6 %. Veiens sideterreng,

               med fjellskjæring med utstikkende bergnabber til høyre
               og betongkant mot fallende terreng til venstre, er en

               faktor som gjorde det vanskelig å iverksette alternative
               tiltak for å få ned farten da ulykkesbilen mistet

               bremseeffekten. Bilen hadde en aktuell vekt nær opp
               mot tillatt totalvekt, og fører har ikke bremset tilstrekkelig

               på gir ved nedkjøringen mot Rjukan.



               Konsekvensen av det ovenstående var at bremsene ble
               benyttet over en lengre strekning under nedfarten,

               hvilket genererte mye varme i bremsesystemet.
               Varmeutviklingen ved nedbremsing kan ha medført at

               bremsevæsken har kokt og at bremseeffekten dermed
               ble ytterligere svekket. Enn videre så medvirker fravær

               av bilbelter til skadeomfanget.


               For AMCAR er det viktig at både vi som organisasjon og

               hele bilmiljøet ser på de bakenforliggende funnene som
               er gjort av SHT. AMCAR vil fremheve at SHT har gjort

               klare funn på mangelfullt vedlikeholdt av bremsene på

               den aktuelle bilen. På høyre forhjul stod ett av to stempel
               i hjulsylinderen på grunn av korrosjon. Dette førte til

               ujevn virkningsgrad på frontbremsene. Slitasjegraden på

               det ene bremsebåndet på høyre forhjul bidro til
               varmeutvikling og at bremsebåndet løsnet på den

               sekundære bremseskoen. Bremsevæsken i bilen hadde
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15