Page 10 - helavis sept.
P. 10
Kort om ulykkes forløpet: SHT har hatt en utfordring i
undersøkelsen rundt det å kunne gi en sikker
beskrivelse av hendelsesforløpet før utforkjøringen. Ut
fra enkeltfunn har man konkludert med at bilen ikke har
hatt tilstrekkelig bremseeffekt som følge av mangelfullt
vedlikehold av bremser. Veistrekningen ulykkesbilen
kjørte de siste syv kilometerne frem til ulykkesstedet har
en gjennomsnittlig helling på 9,6 %. Veiens sideterreng,
med fjellskjæring med utstikkende bergnabber til høyre
og betongkant mot fallende terreng til venstre, er en
faktor som gjorde det vanskelig å iverksette alternative
tiltak for å få ned farten da ulykkesbilen mistet
bremseeffekten. Bilen hadde en aktuell vekt nær opp
mot tillatt totalvekt, og fører har ikke bremset tilstrekkelig
på gir ved nedkjøringen mot Rjukan.
Konsekvensen av det ovenstående var at bremsene ble
benyttet over en lengre strekning under nedfarten,
hvilket genererte mye varme i bremsesystemet.
Varmeutviklingen ved nedbremsing kan ha medført at
bremsevæsken har kokt og at bremseeffekten dermed
ble ytterligere svekket. Enn videre så medvirker fravær
av bilbelter til skadeomfanget.
For AMCAR er det viktig at både vi som organisasjon og
hele bilmiljøet ser på de bakenforliggende funnene som
er gjort av SHT. AMCAR vil fremheve at SHT har gjort
klare funn på mangelfullt vedlikeholdt av bremsene på
den aktuelle bilen. På høyre forhjul stod ett av to stempel
i hjulsylinderen på grunn av korrosjon. Dette førte til
ujevn virkningsgrad på frontbremsene. Slitasjegraden på
det ene bremsebåndet på høyre forhjul bidro til
varmeutvikling og at bremsebåndet løsnet på den
sekundære bremseskoen. Bremsevæsken i bilen hadde