Page 8 - lakk
P. 8

4


               En gammel kjenning var neste mann nemlig Henning Kjensli som hadde vært på tur i USA kjørt Rout
               66 i 2016 og da med favoritt drivstoffet til Grande Shell bensin med 10 % etanol innblanding. En
               blanding son er på vei her også. Hva opplevde herrene Kjensli, de var vitne til at tanksealer løste seg
               opp og fant veien inn i pumper, filter og forgasser. Gummipakninger i bensin pumpen løste seg opp.
               Bensin sprut i motorrom var et faktum. Ved varmt vær (som det var stort sett hele tiden) fordampet
               etanol og ga gasslås, da var det greit at man solgte isposer stort sett over alt. Kjølte ned og kjørte til
               isen var borte, det tok omtrent 8kilometers tid, så var det på han igjen. Dette har vi i vente hvis man
               ikke får et merke og nettsider hvor de finnes »gammeldags» bensin som kan tankes. Amerikanerne
               har levd med dette en stund og det er til dels store problemer for litt eldre kjøretøy (89 mod er vel
               ikke så gammelt for oss) Der er nettsidene oppe og går så man vet hvor man kan dra. Blir det ikke
               mulig med «gammeldags» bensin er der game over for oss med gammel bil. Det ble vist bilder av en
               nydelig 50 talls Imperial som kjørte rundt med racing bensin i koffert og inne i baksetet, da er man litt
               desperat. Det er noe på gang som tilsier at man skulle beholde som sikringskvalitet en bensin uten
               etanol og da kan man puste ut, det får vi vel høre mer om, det er relativt ferskt. Noe som også kan
               styrke metanol bruken er en ny nano teknologi som omdannet den hersens co2 til nettopp metanol,
               det borger ikke akkurat for mindre bruk av metanol, men tiden får vise. Muligheten for at et
               «lurium» til å ha på tanken er store, så vi får se.

























               Til slutt kom den nye president i Amcar Tore Tøtdal på banen, det begynte med at flere oppgaver
               ligger foran bilhobby folket uansett kategori bil. Amcar alene har ca. 20 % av bilhobby medlemmer
               rundt om i landet. Amcar drar lasset alene på mange fronter og det kan ikke fortsette, derfor er det
               åpnet for at andre typer klubber kan tilslutte seg. Det er for krevende å stå alene og en vil ha flere i
               ryggen når bilpolitiske saker og problemer trykker på. Samtidig går mange saker sakte framover og er
               tidkrevende (husk 55 møtene til Hillberg) Det er press på gammel bil fra mange kanter i paris mener
               man at en 1997 modeller så gammel at ikke får lov til å kjøre i byen. Andre steder ingen kjøring etter
               mørkets frembrudd. Finnes også steder hvor det bestemmes hvor man kan kjøre og når. På en måte
               tvinger det seg fram at jo flere som er med på kampen om bilhobbyen og bil dess bedre. Byråkratiet
               er også stadig et problem. Som advokat tok han en bilsak til retten, som representant fra
               myndighetene møtte en over ing. fra veidirektoratet. Han påsto at denne bilen (57chevy) kunne ikke
               registrere da den var svært uoriginal. Hva så var det, den hadde fått montert musikk anlegg og hadde
               hengerfeste, dessuten var det flammelakkering på den, da er det sannelig ikke lett, og det finnes
               sikker et vell av like idiotiske saker der ute. Mye av miljøhysteriet henger ikke på greip mente han.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13