Page 5 - lakk
P. 5

1


                         BIL HOBBY KONFERANSEN 2016 PÅ LILLESTRØM
























               Noe av konferansen har blitt publisert og kommentert den før dette ble skrevet. Det er tydelig at
               flere ikke kan historien bak over i tiden for virkelig å se hvor langt en har kommet med bil og
               hobbyen vår, og hvor viktig den er for fremtiden. Likevel er det en betydelig motstand mot bil som
               lurer i kulissene. Hvorfor er det slik? Kan det være en arv etter fotgjengeren Gerhardsen som ikke
               likte bil, en unødvendig ting bare de som absolutt måtte ha kunne søke om å få kjøpe (hvilket
               byråkrati) I hele 50 tallet var bil bare for de få, ungdommen den gang kunne kjøpe en brukt bil, den
               var dyr og som regel lovet bort av «bilselgeren» (med litt ekstra kroner under bordet), så da ble det
               motorsykkel i stedet. Det vrimlet av Tempo 125 (kongene hadde 500 eller 650 engelske greier), de
               «vrimlet» på torget rett utenfor det som er i Sarpsborg i dag. Og etter kort tid kom fiendskap mot
               ungdom og kjøretøy til syne (arv?), «uvesenet» måtte bort fra torget altså ikke noe nytt. De ble
               forvist opp mot Kullås hvor det ikke var noen trafikk, det ble kjedelig og sykkel interessen dalte. Men
               verden gikk videre og etter betydelig press mot fotgjengeren Gerhardsens regjering ble
               kjøpetillatelses system fjernet og alle kunne kjøpe bil. Var det fritt fram? Nei da startet man med en
               betydelig avgiftssystem  som bremset kjøpene, mange hadde ikke råd. Skulle man innført betalings
               betingelsene i dag som de var skulle det vært interessant å se på resultatet og bilparken som da
               hadde vært. Hvordan var det? Jo halvparten kontant(som ofte ble lånt i banken) og resten på et år. Er
               det noen som tror at bilen ble for alle? Men det ble byttet inn flere gamle, ofte amerikanere, og de
               ble solgt til gutta som byttet inn sin motorsykkel. Og så var det et smutthull «beta bil systemet» man
               kjøpte billig bil i Sverige delte det opp i «betær» tollet som deler og satte sammen hjemme og vips
               hadde man en bil, gjerne amerikaner og man fant fort ut hvem som var enklest å dele opp (minst
               mulig deling) Og myndighetene sov i timen, plutselig ble det mange biler i Sarpsborg sentrum og på
               torget. «uvesenet» hadde fått bil og kjørte rundt i byen og ragga opp damer, dermed var «ræggær «
               kulturen i gang. Man hadde jo sett på søta bror som hadde holdt på lenge. Så kom øvrigheta på
               banen igjen og siden har de hatt bremsene på i alle hensende mot bil og ungdommen og i
               særdeleshet amerikansk bil . Politisk korrekt «hvermansen « bil var å foretrekke og slik er det til dels i
               dag også. Men nå har vi kommet så langt at man har årlige konferanser som jobber for oss som liker
               «andeledes» biler til overmål med politisk tyngde også. Vi kan fort bli ført bakover i tid igjen, så
               derfor er en slik konferanse viktig, synd at antallet er begrenset.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10