Page 7 - lakk
P. 7

3


               sannelig ikke lett, det blir som å ro i grøt. Kennet er vel far til § 1-15 som gir oss muligheten til å
               registrere våre nyere biler enn 30 år. Den ble vedtatt under Bondeviks regjering(verbalt forslag) og
               skulle straks settes i verk. Det måtte mases på byråkratene nesten et år før det ble tatt inn i
               regelverket. Kennet måtte troppe opp personlig og sette seg på dem før de gjordene med det (helt
               sikkert likte de det ikke de «fæle amerikanerne» eller andre) De gjorde ganske enkelt ikke det som
               var vedtatt og som de skulle gjort med en gang. Hadde vi ikke fulgt ordren til vår arbeidsgiver hadde
               vi snart vært ute av porten. Etter Bondevik kom de rødgrønne og de drev med reversering slik at man
               nesten måtte begynne på nytt. Den er videre utvikler og bedre enn før. Det er også blitt opprettet en
               egen bilgruppe innen samferdsel hvor alt som har med bil, skal igjennom den, slik at saker ikke blir
               tredd ned over hodet på politikerne. Noe som vi også merker er at daglig pressen ikke bryr seg så
               mye om hva som positivt skjer med gammalbil og bil generelt. Er det derimot noe som kan gjøres
               negativt er de der med kritikk av det som vi oppfatter som bra. En ting er hva Amcar jobber med det
               skjer også noe på» tinget» og som bilgruppen jobber med, noe som vi oppfatter som positivt. Helt
               avgiftsfrie veteraner, ikke årsavgift på disse, bare års avgift for den tiden bilen(alle) er i bruk, alle over
               30 år burde slippe PPK uten å få påført bruksbegrensning i vogn kort. Det ble også lagt fram en
               statistikk på kurve som viste hvordan en gjennomsnittlig co2 var falt fra 177gr. Km. i 2006 til 88gr.
               Km. i 2015 Likevel er den grønne siden i Norge helt hysterisk og skal diktere bil industrien. Det ble
               også en del snakk om bil buskjettpakken, den ble ikke helt som foreslått men er på riktig vei med
               reduksjon av vekt avgift og HK. Avgift (elementer som ikke øker Utslippet). Ønsket og målet er at
               disse to skal helt vekk. Skal en kommentere det vil man på sikt få dette til og utslippet vil stadig gå litt
               ned. Hva dette vil koste oss er en annen sak, man kan filosofere om når el og hybrid samt hydrogen
               får noen år på nakken og reparasjonene kommer da er det greit med noe du kan fikse selv eller med
               litt privat hjelp. Mulighetene for et stort bilbudsjett er tilstede. Kennet Svendsen var en artig kar og
               en ihuga Amcar entusiast med 7 forskjellige biler på stallen. Han la også vekt på det samarbeidet han
               hadde med Amcar var av stor betydning for bilkomiteen på stortinget. Så langt har vi kommet og se
               vår hobby i maktens korridorer, i sterk kontrast sti 50 og 60 åra. Måtte det bare fortsette slik at flere
               også får øynene opp for rullende kulturskatter og a vi måtte kunne kjøpe den bilen vi ønske ut å bli
               ruinert. Ingen vil vel tilbake ti 50 tallet da regjeringen Gerhardsen solgte fisk til russerne og fikk
               «biler» tilbake(Popeda-Moskovitch og andre herlige kjøretøy fra Russia), det var biler vi kunne få
               kjøpt uten tillatelse, sa jeg noe om venstre orientert? Vi vet aldri hva trangøyde politikere kan finne
               på. Eller vil vi dit? Ikke jeg som opplevde det. Min runde oldemor satte seg fast i døråpningen på min
               onkels Moskovitch og man måtte tilkalle enda en onkel for å få henne løs.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12