Page 8 - hel avis mai
P. 8
AMCAR og LMK forener krefter.
Tungvektere innen norsk kjøretøyhobby og kjøretøyhistorie står nå
sammen.
Etter flere år med god dialog og godt samarbeid på enkeltsaker, har AMCAR og Landsforbundet av
Motorhistoriske Kjøretøyklubber funnet tiden inne for å formalisere et samarbeid. I april 2020
signerte styrene i AMCAR og LMK en formell samarbeidsavtale, som skal bringe de to
organisasjonene nærmere hverandre.
Formålet med denne avtalen er at man gjennom aktivt samarbeid søker å bli en større, sterkere og
bedre enhet for entusiast-, hobby- og motorhistoriske kjøretøy i Norge. Dette skjer gjennom et
samarbeid hvor man tilfører hverandres organisasjoner kapasitet til å gjøre en bedre jobb for sine, til
sammen, 88.000 direkte- og indirekte medlemmer samt 280 tilsluttede klubber, lag og foreninger.
Samarbeidet mellom organisasjonene avdekker mye felles historie. Forbindelsene mellom AMCAR og
LMK går så langt tilbake som til stiftelsen av LMK. AMCAR var sammen med et knippe klubber stifter
av LMK i 1978 – med virkning fra 1979. På slutten av 1980-tallet opphørte derimot samarbeidet – og
organisasjonene gikk hver til sitt. I de senere årene har likevel begge organisasjoners styrer og
administrasjoner konkludert med at det er til det beste for vår bevegelse – i en politisk og
samfunnsmessig utfordrende tid – at man finner formelt sammen igjen. Begge organisasjonen er
ideelle – eid av medlemmene, og begge jobber for retten til å kunne bruke og eie et entusiast-,
hobby- eller motorhistorisk-kjøretøy uten urimelige hindringer fra myndigheter eller regelverk. De to
organisasjonene har valgt en forskjellig tilnærming – der AMCAR ønsker å jobbe for de som har bil
som hobby, så ønsker LMK å jobbe for det motorhistoriske og bevaringsverdige. Endringer i
kjøretøymiljøet bidrar til at det er få eller ingen motsetninger i de to organisasjonenes ønsker og
formål lenger – tvert imot. Ønsker og mål henger sammen og utfyller hverandre, og samlet skaper
dette den bredden kjøretøymiljøet trenger for videre rekruttering og en levedyktig fremtid. Til slutt
står alle i kjøretøymiljøet overfor de samme utfordringene og kreftene i samfunnet. Tid for å denne
felles front er derfor nå!
For begge organisasjonene er det viktig å forene de to største miljøene; kjøretøyhobbyen og det
motorhistoriske og bevaringsverdige, samt aktørene innen kjøretøyorganisasjoner. Dette for å få én
tydelig og ensartet stemme for vår felles sak. AMCAR og LMK blir et felles talerør for
kjøretøyspørsmål knyttet til entusiast-, hobby- og motorhistoriske kjøretøy i Norge. Det faktum at
AMCAR styrkes i arbeidet for å gi de som har kjøretøyhobby gode medlemstilbud og LMK styrkes
samtidig i jobben for bevaring og vern av norsk kjøretøyhistorie og motorhistoriske kjøretøy, vil
styrke begge organisasjoner i å jobbe felles mot egne mål.