Page 12 - helavis sept.
P. 12
for våre medlemmer, eller de som har veteranbil for
øvrig. Det er derimot et varsko om at vi som
organisasjon og bevegelsen aldri må overse viktigheten
av å stille funksjonskrav til våre biler og påse at de blir
ivaretatt på en skikkelig måte. Hendelsen og utfallet av
denne ulykken viser hva som kan skje dersom vi ikke
minner oss selv og de rundt på at vi må ha gode rutiner
på ettersyn av bilene.
AMCARs vurdering av de funn som er gjort knyttet til
vedlikehold av bremsene på den aktuelle bilen, er at de
er så fremtredende, at få bileiere ville ha oversett
dette. Vår oppfatning er at når bileiere blir oppmerksom
på slike feil, så parkeres bilen til feilen er utbedret.
Noen av de feilene som SHT i sin rapport avdekker rundt
manglende vedlikehold kan oppstå plutselig, men de kan
også oppstå over tid. I dette tilfellet er AMCAR enige
med SHT at feilen vært der over en periode. AMCAR er
ikke i tvil om at en slik feil ville blitt avdekket ved en
teknisk kontroll av kjøretøyet. Vi er derimot usikre på om
feilen ville ha blitt av dekket ved en PKK, la oss si 22
måneder før ulykken inntraff? Det hjelper lite med
statlige kontroller hvis vurderingene på feil som oppstår
mellom kontrolltidspunktene ikke adresseres på rett
måte av bileier eller sjåfør. På ett punkt er vi derimot
rimelig sikker på at en PKK ville ha avdekket problemer
med bremsene, og det er når vi kommer til kokepunktet
på bremsevæsken. Dersom det hadde vært et
kontrollpunkt, ville en PKK ha avdekket feil «lang tid» i
forveien.
AMCAR er heller ikke i tvil om at sikkerhetsbelter i bil er
en av de viktigste faktorene for å redusere omfanget av