Page 11 - helavis sept.
P. 11
et høyt vanninnhold og lavt kokepunkt, noe som i dette
tilfellet medførte redusert virkningsgrad i
bremsesystemet. Bremsebånd bak var mangelfullt
tilpasset trommelen, hvilket medvirket til redusert
virkningsgrad på bremsene bak.
Når AMCAR ser de funn som er gjort, levner det liten tvil
om at ettersyn og service på gamle biler er viktig. Selv
om hverken Norge, eller mange andre land, stiller
statlige krav til oppfølging av teknisk tilstand for kjøretøy
registrert før 1960 (PKK) – fratas ikke bileier ansvaret for
selv å holde bilen i orden. Gamle biler er bygget for å
vedlikeholdes. Bileier og/eller sjåfør skal påse og forsikre
seg om at kjøretøyet er i bruks- og forskriftsmessig
stand. Ingen statlig kontroll fratar en dette ansvaret.
Derfor, når AMCAR leser; «det var klar utvendig
fargeforskjell mellom bremsetrommelen på høyre forhjul
og de andre bremsetromlene. SHT mener at dette
indikerer at bremseproblemene på høyre forhjul har vært
vedvarende over tid før ulykken og ikke oppstod på den
aktuelle turen». Enn videre at «informasjon gitt til SHT
sannsynliggjør at fører kjente til at det var tekniske
problemer med bilens bremser. Det er imidlertid usikkert
om fører var kjent med bremseproblemenes omfang og
mulige konsekvenser av dette». kan vi legge til at når
sjåfør visste om det var problemer med bremsene (noe
som etter vår vurdering ville vært åpenbart ved en
prøvekjøring) er det sannsynlig at bileier også visste om
problemet med bremsene. Dette gjør oss triste og litt
opprørte. Våre erfaringer både gjennom vår
forsikringsordning, forsikringsbesiktigelse og
tallmateriale fra Statens vegvesen gir oss ikke grunnlag
for å si at et så mangelfullt vedlikehold er representativt