Page 4 - Avis mars 2021
P. 4
Rundskriv februar 2021
Bilhobbyen som kulturbærer
Vi frykter at pandemien nok en gang kan sette en stopper for de tradisjonelle 17. mai
togene, og oppfordrer sterkt våre tilsluttede klubber til å tilby sine lokale 17. mai komiteer
bistand – i form av kortesjekjøring.
Som i fjor ønsker vi at kjøretøyhobbyen skal være en ressurs for 17. mai komiteene rundt
i landet, hvor klubbene kan tilby å stille med biler til offisielle kortesjer sammen med bla
utrykningskjøretøy. AMCAR mener dette er en strålende måte å feire 17. mai på.
Samtidig er dette en gylden anledning til å vise fram norsk bilhobby som en sterk
kulturbærer. Nyhetsdekningen av de arrangementene som lar seg avvikle vil bli utvilsomt
bli bred og vil kunne ha stor verdi for å fremme bilhobby i Norge. AMCAR oppfordrer
derfor alle lokalklubber til å ta kontakt med sine lokale 17. mai komiteer. Det er en stor
fordel om man kommer inn og blir en del av det offisielle 17. mai programmet. Prøv
derfor å få til dette fremfor å arrangere på egenhånd 17. mai. Bruk gjerne fjorårets
kortesjer som eksempler på hvordan dette kan løses. Vi håper på en 17. mai med
flaggpyntede biler fra nord til sør!
3.191.091,- kroner i tilskudd til AMCARs klubber!
I forbindelse med regjeringens krisepakker for frivilligheten mottok 32 av AMCARs
tilsluttede klubber 3.191.091,- kroner, med en range fra 18.900,- til 646.424,- kroner pr.
klubb.
Som organisasjon underes vi over at ikke flere av våre 149 tilsluttede klubber søkte
midler fra statens krisepakker, på bakgrunn av avlyste arrangementer i 2020. Som
tidligere informert; må klubbene være registrert i Frivillighetsregisteret for å kunne motta
statlige midler. Dersom manglende registrering i Frivillighetsregisteret er årsaken til at
man ikke søkte om midler fra fjorårets krisepakker, oppfordrer vi klubbene til å registrere
seg nå, slik at man ikke går glipp av eventuelle nye støtteordninger!
For bistand, ta kontakt med undertegnede, på mobil 90110425 eller e-
post: asbjorn@amcar.no
Digitale årsmøter
På grunn av pandemiutviklingen råder det usikkerhet om årets årsmøter lar seg
gjennomføres som fysiske møter. Da mange klubber valgte å avlyse fjorårets årsmøter
pga. pandemien, bør man nå se på alternative ordninger - for å få gjennomført alt i fra
valg av styremedlemmer til behandling av innkommende saker. I denne forbindelsen har
AMCAR sett på digitale løsninger for gjennomføring av årsmøter – her er det verd å
merke seg at et digitalt årsmøte må overholde vedtektenes krav til innkalling,
avstemming og referat. I tillegg må medlemmene må ha like gode muligheter til å delta,
som i et fysisk møte.
«En forutsetning vil da være at det er mulig for foreningens medlemmer å faktisk delta på
møtet. I dette ligger både krav til at medlemmene har den nødvendige teknologien
tilgjengelig og at de har de nødvendige forutsetningene for å kunne ta dette i bruk.
Medlemmene må også ha tale- og stemmerett i samsvar med foreningens vedtekter»
Det er klubbens styre som innkaller til årsmøtet, og det er derfor styret som må vedta at
årsmøtet skal avholdes digitalt. I styrebehandlingen bør det komme frem at man har
valgt en plattform for det digitale årsmøtet som ivaretar medlemmenes rettigheter.
Så lenge et digitalt årsmøte avholdes i trå med vedtektene, kan møtet behandle alle
saker det normalt ville ha behandlet. Har man saker hvor det må påregnes mye debatt,