Page 12 - Avis mars 2021
P. 12

LITT INFO OM OLJE (OVERSATT AV GOOGLE)

               Moderne motorer er svært forskjellige fra hva hobbyist racer eller hotrodder har i sin
               spesialitet kjøretøy. Motorene har endret seg betydelig siden 1950-tallet, og vanlig
               motorolje har fulgt etter. Dagens motorolje i deler er konstruert for moderne motorer,
               ikke motoren din. Dette betyr at motoren trenger spesialolje fra en spesialforhandler, som
               Speedway Motors.



               Fordeler med ZDDP i olje

               Sink dialkyldithiophosphate, kjent som ZDDP eller "sink" er en anti-slitasje additiv som
               skaper en overflate lag grense inne i motoren. Dette tilsetningsstoffet holder seg til metall,
               minimerer metall-på-metall kontakt i høy belastning situasjoner, når oljefilmen tynner ut. I
               tillegg har dette grenselaget den ekstra fordelen av å minimere korrosjon på grunn av
               oksidasjon, slik at motorens innvendige forblir rustfrie. Som sådan er ZDDP flott for
               motorer som har mer iboende ventiltog, stempel og lagerfriksjon, samt motorer som sitter
               i lengre perioder.



               Diagram over sinkbinding til metalloverflater i motorolje

               Under et mikroskop er motorkomponentene en rekke topper og daler, adskilt av et lag
               motorolje. Sinken i ZDDP-forbedret olje tiltrekker seg metallet.

               Diagram av sink i motorolje reagerer på å danne fosfat glassfilm

               Under alvorlig varme og belastning, som oljefilmen tynner ut, reagerer sink på å danne et
               fosfatglasslag. Dette laget forhindrer metall-til-metall kontakt, noe som minimerer slitasje
               betydelig. I tillegg forhindrer det oksidasjon også!

               Sink i olje - Ikke en myte

               ZDDP ble først brukt i mainstream motorolje på 1940-tallet, først og fremst for sine anti-
               korrosjon fordeler. Sink holdt dagens blykobberlager fra oksiderende, men det ble også
               funnet å redusere slitasjen betydelig. Som et resultat økte ZDDP-nivåene i mainstream olje
               gradvis frem til tidlig på 1990-tallet, og nådde rundt 1200-1400 deler per million.



               Fra begynnelsen av 2000-tallet begynte hot rodders, racerlag og bilentusiaster å se en
               økning i kamaksel- og løfterfeil, spesielt med flat-tappet cams. Problemer med flat
               kamaksel lobes ble vanlig sted. Entusiaster begynte å klø seg i hodet og prøve å finne ut
               hvorfor disse feilene skjedde. Ventilfjærtrykk ble kontrollert, løftere ble matchet med
               kammen, alt ble satt sammen riktig, og merkeolje ble brukt - men det var fortsatt en feil.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16