Page 12 - Avis mars 2021
P. 12
LITT INFO OM OLJE (OVERSATT AV GOOGLE)
Moderne motorer er svært forskjellige fra hva hobbyist racer eller hotrodder har i sin
spesialitet kjøretøy. Motorene har endret seg betydelig siden 1950-tallet, og vanlig
motorolje har fulgt etter. Dagens motorolje i deler er konstruert for moderne motorer,
ikke motoren din. Dette betyr at motoren trenger spesialolje fra en spesialforhandler, som
Speedway Motors.
Fordeler med ZDDP i olje
Sink dialkyldithiophosphate, kjent som ZDDP eller "sink" er en anti-slitasje additiv som
skaper en overflate lag grense inne i motoren. Dette tilsetningsstoffet holder seg til metall,
minimerer metall-på-metall kontakt i høy belastning situasjoner, når oljefilmen tynner ut. I
tillegg har dette grenselaget den ekstra fordelen av å minimere korrosjon på grunn av
oksidasjon, slik at motorens innvendige forblir rustfrie. Som sådan er ZDDP flott for
motorer som har mer iboende ventiltog, stempel og lagerfriksjon, samt motorer som sitter
i lengre perioder.
Diagram over sinkbinding til metalloverflater i motorolje
Under et mikroskop er motorkomponentene en rekke topper og daler, adskilt av et lag
motorolje. Sinken i ZDDP-forbedret olje tiltrekker seg metallet.
Diagram av sink i motorolje reagerer på å danne fosfat glassfilm
Under alvorlig varme og belastning, som oljefilmen tynner ut, reagerer sink på å danne et
fosfatglasslag. Dette laget forhindrer metall-til-metall kontakt, noe som minimerer slitasje
betydelig. I tillegg forhindrer det oksidasjon også!
Sink i olje - Ikke en myte
ZDDP ble først brukt i mainstream motorolje på 1940-tallet, først og fremst for sine anti-
korrosjon fordeler. Sink holdt dagens blykobberlager fra oksiderende, men det ble også
funnet å redusere slitasjen betydelig. Som et resultat økte ZDDP-nivåene i mainstream olje
gradvis frem til tidlig på 1990-tallet, og nådde rundt 1200-1400 deler per million.
Fra begynnelsen av 2000-tallet begynte hot rodders, racerlag og bilentusiaster å se en
økning i kamaksel- og løfterfeil, spesielt med flat-tappet cams. Problemer med flat
kamaksel lobes ble vanlig sted. Entusiaster begynte å klø seg i hodet og prøve å finne ut
hvorfor disse feilene skjedde. Ventilfjærtrykk ble kontrollert, løftere ble matchet med
kammen, alt ble satt sammen riktig, og merkeolje ble brukt - men det var fortsatt en feil.