Page 4 - Hel avis november
P. 4
DETROIT NEWS NOVEMBER 2019
Da nærmer kulda seg med raske skritt, et lyspunkt er at vi har fått i gang en festkomite med flere enn
på lenge. Primus motor er Johannes snekkern. Han har fått med seg flere og det er bra at noe skjer
på den fronten. Når en snakker fest så nærmer julebordet seg (30nov) og som før starter vi en
påmelding på november møtet. Fest komiteen vil forsøke å bruke lokalet litt mer, så overraskelser
kan dukke opp. Jul og nyttår er jo tider med festivitas. Vi hadde Bulder kveld og de blide
mekanikerne stilte velvillig opp og det fremkom at flere medlemmer benytter nå Bulder som EU
kontrollører. Med flittig bruk av data får medlemmene info som er verdifull (se vedlegg om chassinr) .
Vi fant ut at kvelden var en mnd. For sent da oppmøtet ikke var av det helt store, mange hadde satt
bort bilen. Vi skal prøve å fa til et fastere system som er mer forutsig bart med kveld tidlig i april og
midt i september. Eller er det alltid trivelig å komme bort, vi kan si vi har fått et forhold der borte.
Det jobbes med kontainere men et par hender til hadde vært fint inni mellom.
Hvis du stiller deg til disposisjon ta kontakt med Tom Lilleborgen (95253131)
Så ble det en tur til Oslo motorshow allikevel da min datter ville det , hva skal en stille opp
med da. (var ikke vanskelig). Dette er en orgie av kreasjoner, restaurerte originaler og egne
ideers utkomme og fantastiske innsatser både i timer og midler. Hinsides hva den vanlige
mann i gata kan forstå. Med alle disse utstillings objekt og over 40000 som vil betale for å se
kan en trykt si at kjøretøy interessen er stor. Miljøgalningene ville få hjertestans når så
mange ikke er på deres antibil side som de tror. Lan Berg ta deg en tur. Det hele må ses og
beundres. Dessverre er noen timer for kort tid og i mangel på hvile plasser (dette bør man
ordne da mange satt både her og der) Ikke alle er «sprek asser»
Vi som er bensin og diesel huer får lite drahjelp om at en god bil skal ha forbrenningsmotor.
Heldigvis arbeides det seriøst md å fortelle at el greier ikke er så vennlig som det kakles om.
En svensk og tysk rapport tar for seg hele pakka med strømforbruk- batteri produksjon-og
destruksjon og recykling av batteriene (det kommer jo) Strømmen kommer jo fra så mangt
fra brunkull/kull-gass så kommer man i grunn dårlig ut, for ikke snakke om menneskelige
lidelser under utvinning av råstoff. Klimagassen går jo på samme sted, ut i atmosfæren. Kan
vi si at vår elbil hysteri er på vei mot en gigantisk klima bløff? Hvis artikkelen får plass i avisen
kommer den på trykk. Vi må tenke fremover og på våre biler som bruker vanlig drivstoff. Den
dagen (om den kommer) nye biler bare skal gå på strøm (hvor får man all strømmen fra?) er
veien kort for å «ta oss». Bilde er helt skjevt og urettferdig i Norge, tenk etter.
Elbilforeningen blir i harnisk hver gang en rokker ved deres fordeler avgiftsfrie biler(ikke
moms engang det er det jo på nesten alt ,inklusive våre biler også)-frie ferger-gratis
parkering-kjøring i kollektivfelt og nå vil de ha flere ladestasjoner betalt av felleskapet. Hører
jeg frekkhet her? Personlig tror jeg vi får et delt system med noe el i de store byene og
tettbygd strøk, men fosilbilen er snart utslippsfri og hva da? En ting jeg har lurt på ,hvem
reparerer elbilene? Hvordan går det? Skulle vært artig å visst. Ventetid på deler? I heletatt
mange ubesvarte spørsmål. En venn fra Vestfold har hybrid og han sa , den er en vits men
var billig da. Vi får de politikere vi stemmer inn så det er bare å følge med. EGBE