Page 10 - Hel avis februar 2021
P. 10

Retningslinjer ved montering av luftfjæring.


        Kjøretøyet registrert første gang før 1. januar 1971 kan ombygges med luftfjæring hvis følgende er oppfylt:
        •    Komponentene må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast og/eller totalvekt.
        •    Kjøretøyet skal være tilfredsstillende avfjæret. Luftfjæring stiller høye krav til demping av
              fjæringsbevegelsen. Støtdempere bør monteres nær 90° i forhold til horisontalplanet.
        •    Luftfjæringssystemet skal være koplet slik at fast kjørehøyde bibeholdes under hastighet.
        •    Det kreves at systemet er inndelt i minst 2 kretser(foran/bak),
              samt at det monteres tilbakeslagsventiler mellom hver side.
        •    Under bruk må luftfjæringssystemet ha et arbeidstrykk i området 75-150 psi (5-10,4 bar). Arbeidstrykket kan
              reguleres ved bruk av regulator, eventuelt ved styring av kompressor (trykksensorer). Arbeidstrykket skal
              være automatisk tilgjengelig for luftbelger etter oppstart. Det må påsees at ikke belger eller andre
              komponenter utsettes for høyere trykk enn de er godkjent for.
        •    Beholdere skal være merket/dokumentert for tillatt maksimalt lufttrykk.
        •    Hjulvinklene må justeres når kjøretøyet har normal kjørehøyde. Denne høyden anføres som
              vognkortmerknad: avstand senter nav til skjermkant foran og bak. Toleranse på kjøretøyet kan
              være opptil +/- 2cm.
        •    Det er tillatt med bryter for justering av luftbelger foran/bak. Dette gir mulighet for å holde høyden konstant,
              uavhengig av antall passasjerer og/eller tyngde på last. Ved siden av
              betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for luftfjæringssystemet skal det festes et skilt (etikett) med
              følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk:
              -Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med stor bagasjerombelastning.
              -Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.
        •    På systemer med vanlige luftbelger må kollapsegenskaper være ivaretatt ved hjelp av støtputer.
              Støtdempere eller stropper må begrense fjæringsvei utover. På doble sammenrullede luftbelger
              (double convoluted), er det ikke krav om støtputer.
        •    Det er krav til stabilisatorstag hvis kjøretøyet har uavhengig for/bakhjulsoppheng.
        •    Hvis luftfjæringssystemet benyttes til å erstatte originale fjærer som er beregnet for å motstå horisontale
              krefter og bevegelser (bladfjær) skal det i tillegg benyttes stag/bærebroer eller andre forordninger som
              ivaretar at kjøretøyets kjøreegenskaper og styrkekrav opprettholdes som med originalfjærer.
              Det bør da fremlegges nødvendig dokumentasjon og/eller i forhold til dette.
        •    Systemet må ha et panel/manometer i bil som viser hvilket trykk som er i luftbelger foran/bak.

        Kjøretøy registrert første gang etter 1. januar 1971 kan ombygges til luftfjæring
        hvis i tillegg følgende er oppfylt:
        •    Luftfjæringssystemet skal ha tilnærmet fast kjørehøyde, som justeres automatisk av 4 stk.
              nivåventiler/sensorer.
        •    Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy
              (modell/type) er testet med denne typen fjæring, har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de
              påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
        •    Skal kjøretøyet gå med annen kjørehøyde enn bilens opprinnelige, skal dette dokumenteres på lik linje som
              andre senke-/hevesett.
        •    Det skal dokumenteres at luftfjæringssystemet tåler minimum den totalvekt og akselvekt kjøretøyet er
              garantert for.
   5   6   7   8   9   10   11   12