Arne Glomsrud
SITT PROJECT STUDEBAKER DICTATOROD
Hallo alle sammen…..siden Detroitblekka har blitt like tynn som boka :”Det Norske
Fotball landslagets største meritter under Aage Hareide”, fant jeg ut at jeg måtte
skrive litt om mitt rod prosjekt og biler….for å fylle opp
blekka med litt lesestoff til neste utgave.
Litt historiske fakta:
Bilen det er snakk om er en 1937mod Studebaker Dictator. Den ble faktisk solgt ny i
Bergen i det herrens år
1937. Den ble solgt ny til Megler Smechk i byen, rundbrenner og finansmann i byen
mellom de 7 fjell på den tida. Som kjent ble ikke hyggen så langvarig, for i
aprildagene i 1940 kom det en mendge utenlandsbesøk til landet.
Bilen ble beslaglagt og skulle brukes som stasbil for selveste Vidkun Quisling!
!!. Bilen hadde jo et fengende navn som passet utmerket. Diktatorer har jo som kjent
en uvane til å bli styrtet, skutt eller hengt….og
det samme skjedde jo her….men Studebakeren fikk tydeligvis vis sjarmert seg
helskinnet gjennom våren 1945
uten varige men. Har ikke funnet noen skuddskader så langt.
Bil og eier fakta:
Bilen har stort sett vært registrert eller lagret frem til slutten av 90 tallet, for det er
ikke snakk om noe skogsvrak. Bilen ble da plukket ned og karosseriet og ramme ble
sandblåst. Ramma ble sendt til FrameWorks på Strømmen hvor Mustang 2 forstilling
ble montert. Bak henger en Chevy 10b i 4-link. Air – ride er montert foran og bak for
å få den rette høyden. Så ble bilen lagt ut for salg, hvor jeg da kjøpte dette prosjektet
i 2002. Gikk da på høyskole ”utabygdes” og hadde ikke tid til å mekke på denne. Ble
ferdig i 2004 og fikk da jobb for et firma i Moss….hvor jeg reiser verden rundt i olje
og offshore bransjen. Tida til å mekke bil ble jo ikke bedre da, med ca 200d på
reisefot i året. Når jeg en sjelden gang er hjemme går tiden med til berusende moro på
Dickens, samt kverke alle nye livsformer som danner seg av gammelt pålegg i
kjøleskapet mitt. Ettersom det er noen ”onde tunger”, spesielt på OBS! 1 mai, som
spør om fremgangen til denne bilen fant jeg ut at noe måtte gjøres. Bilen er allerede
ferdig ”designet” inne i mitt hode så det gjaldt å finne noen som kunne bygge den
ferdig for meg. I Horten er det jo en kar som driver ӯyvind Henriksens Hot Rod
Service”, tok kontakt og fyren hadde tid til å grave i mitt prosjekt. Så høsten 2006
ble den gamle Dictatoren dratt ned fra låven, børsta støv av og sendt over til ”the
dark side” av fjorden. Med seg hadde den ei liste over hvordan bilen skal se ut når
den blir ferdig, samt bankkonto
Bilen så grei ut (for mitt øye da), men når ØH begynte å grave i den viste det seg at
det var rust, bukler og at taket var skjevt. Høsten 06 og våren 07 gikk tiden med til
rustsveising og oppretting. Så ble det ei lita pause på ca 12mnd (restskattefuten kom
på besøk). Bilen falt da litt tilbake i køen av andre biler som ØH har og fikse på…
men brukte tida til å kjøpe inn
alt mulig av annet ”stæsj” som trengs til bilen. Bremsekraftforsterker, rattstamme,
varmeapp, vindusvisker, el.anlegg, gummilister, parkett, varmekabler, toalett, dekk
og felg osv….. Så sommeren 08 satte ØH fart på sakene igjen, dørhåndtak og
hengsler ble fjernet, samt
alle døråpninger ble justert. Var over med dekk og felger nå på sensommeren, fikk
ØH til å sette de på, henge på skjermer og panser samt slippe bilen ned på bakken.
Bilen ble da etter min mening MEGET tøff!!!! ”Stuket” skal blir etter min plan bli en
”old skool
bruks & bus rod”,
uten alt for mye high tech….men heller low tech, jalla tech og andre ”tech-niske
løsninger”. Farge på bil og interiør er ikke helt bestemt enda….kanskje en drøm i
ollonblått” kan
passe he he. Høst 08 blir bakskjermer og stigbrett bredda, gulvet skal bygges,
rattstamme, pedaler og bremsesystemet monteres…..osv….++++++++!!!!!!!! Bilen
kom originalt med sofa fremme og bak…for den er registrert for 6…eller var det
sex???? Åkke som skal det bli en trivelig bil når den blir ferdig.
Planen for 09 er å få bilen hengt sånn nogenlunde sammen, få lurt i en Csb med kompressor (står i
deler i garasjen) for å få litt
sollys på bilen og frisk luft under buken. Ikke ferdig, men sånn i hårete&busete skikk så jeg kan få
prøvd bilen i ”Vikingslædd 09” på Kalabanen!!!!
Så noe annet nytt på
bilfronten:
Jeg (Arne Glomsrud)
og min kompis Thomas Karlsen har kjøpt en -66 Chevelle Conv. Bilen
ble importert fra
Sverige av Thomas i 2001, han satte den i sammen før den ble solgt videre.
Bilen har gått rundt
i distriktet her frem til i våres, før eieren ble sjarmert/overtalt på Dickens
under et fuktig lag,
til å selge den tilbake.
Thomas hadde akkurat
bygd seg flott garasje, så da passet det jo glimrende med noe
Amerikansk jern der.
Yaris og annet EU tjafs må nok stå ute en vinter til.
Bilen har en Skinnebygd 454 (borret til 462) under huven….som er
meget ressurs sterk!!.
Th 400 kasse og 10b diffa bakaksel, ellers er det PS,PB og el.cab.
Og ellers har jeg min gode gamle 67 Camaro Conv. Den er fortsatt kobber brun med sølv striper
og hvit cab. Planen er at den får nytt tak….og kanskje noe ny lakk i vinter…men det får tiden
vise.
Da har jeg fortalt litt om mine planer og håper det kan brukes i bladet en gang.
Arne Glomsrud
Vi takker Arne for innlegget og sender ballen/pennen videre, er det flere som har et prosjekt eller historie å fortelle om